De online versie van Lotto, Euro Millions en nog andere producten van de Nationale Loterij is behoorlijk populair in België. Iets minder dan 300 000 Belgen wagen tenminste 1 maal per maand hun kans met E-Lotto. Deze online dienst bestaat een drietal jaren.

Directeur Marketing van de Nationale Loterij, Mark Frederix zegt: “Ons online aanbod houdt de klanten zeker niet weg uit de lokale krantenwinkels. Het is niet zo dat plots iedereen online hun kans gaat wagen. De winkeliers waren echt bang voor de gevolgen van de komst van E-Lotto, maar dat was dus helemaal niet nodig. Het is helemaal niet de bedoeling om klanten weg te houden uit de krantenwinkels.”

E-Lotto ging in maart 2010 van start en sindsdien is er al een inzet geweest van iets minder dan 145 miljoen euro. De oorspronkelijke doelstelling was 5 % van de omzet , maar het percentage ligt dus hoger dan verwacht op zes en een halve procent.

Secretaris-generaal, Tony Vervloet, van de Vlaamse Federatie van Persverkopers reageert gematigd: “Op dit moment neemt E-Lotto de inkomsten van onze winkeliers nog niet over, maar we blijven voorzichtig. Wat nu nog niet is, kan wel gebeuren in de toekomst.”

Het klantenbestand van de Nationale Loterij in de krantenwinkels bestaat voor 55 % uit mannen. Ze spelen met meer regelmaat dan vrouwen. Dames kopen impulsief een krasbiljet bij hun weekblad, maar gaan zeker niet elke week een gokje wagen. Wekelijks spelen er 75 000 mensen op E-Lotto en 71 % van hen zijn mannen.